torsdag den 16. januar 2014

Grænseværdien for PAIN = Parathed til at købe!

I en professionel salgsorganisation følger sælgerne typisk en salgsproces der er opdelt i faser eller milepæle. For os der arbejder som salgsledere benytter vi disse faser eller milepæle til mange forskellige formål så som forecasting, planlægning af ressources og til at holde øje med sælgernes aktivitetsniveau. Hvert trin eller milepæl i salgsprocessen indeholder typisk aktiviteter, mod-aktiviteter, målinger, beviser og værktøjer m.m. Dette relative komplekse system der består af checkpunkter og forskellige afvejninger repræsenterer selve mekanikken i salg. Det er meget typisk at dette indhold, denne mekanik der foregår bag scenen, ikke er noget vi taler om ”offentligt”. Det er disse komplekse systemer med deres checkpunkter der skaber salgskarrierer (eller det modsatte hvis man ikke har en stærk salgsproces).


Nøglen til en succesfuld karriere i salg og salgsledelse afhænger ikke kun af evnen til at sælge godt, men også evnen til at forudsige hvad og hvornår noget vil blive solgt! Dette forstærkes yderligere hvis man eksempelvis arbejder i et børsnoteret selskab. Som sælger er det vores ansvar, blandt en række andre ting, at opsamle følgende information ved potentielle kunder: 1) Kritiske forretningsmæssige udfordringer, 2) Beregne nuværende "omkostninger" ved den Pain der er og 3) Ekstrapolere "omkostningen" over 2-3 år.

Grænseværdien for Pain = Parathed til at købe

Hvis man som sælger i stand til at opsamle denne information og få accept fra den potentielle kunde, så er du i stand til at forudsige grænseværdien for Pain. Grænseværdien for Pain er det punkt hvor den potentielle kunder beslutter sig for at den Pain der er er for stor og at der er behov for at gøre noget – eller sagt med andre ord; ”det er tid til at købe”.

For ikke så lang tid siden arbejdede vi med en af vores kunder, hvor vi havde implementeret Solution Selling® et år tidligere. Vores kunde arbejdede på en sag hvor de var kommet frem til at ved at implementere deres løsning ville deres potentielle kunde kunne spare 10 fuldtidsstillinger væk, svarende til en besparelse på ca. DKK 2.200.000. Vores kunde var vældig stolt af denne værdiberegning, men da de præsenterede disse tal for deres potentielle kunde grinte denne og sagde at det jo var en organisation der bestod af mere end 1.800 medarbejdere og som sådan var 10 fuldtidsstilling ikke af nogen signifikans for dem.

Vi fortælle denne historie for at gøre opmærksom på, at det som vi nogen gange kan finde væsentligt kan somme tider være uvæsentligt for køberen. Det er en kritisk milepæl i din salgsproces at foretage review af hvad sælger mener er den potentielle kundes Pain (kristisk forretningsmæssig udfordring), nuværende omkostninger og løbende omkostninger. Det er her at dialogen med kunden kunne lyde således: ”På hvilket tidspunkt, når vi ser på omkostningerne i løbet af de næste 2-3 år, er du klar til at gøre noget ved det?” Vi taler her om risikofaktoren. Med andre ord; hvis den potentielle kunde vælger ikke at gøre noget ved situationen hvad er så risikoen for tab over de næste 2-3 år. Omkostningerne vil bliver ved med at stige og med det følger også risikoen for tab. For at forstå grænseværdien for Pain er det også vigtigt at forholde sig til nedenstående faktorer:

  • Nuværende omkostninger (hvad koster situationen køberen nu!)
  • Løbende omkostninger (Cost-of-status-quo)
  • Risikoen ved at tage en beslutning


Hvis du er i stand til at opsamle ovenstående information, beregne og ekstrapolere omkostninger. Så er det at koble risiko på en ganske simpel proces.

Når alt kommer til alt
Når alt kommer til alt så handler det om, som professionel sælger, at bedre forstå købers Pain, målsætninger eller manglende muligheder og ud over det at i samarbejde med køber at opsamle købers nuværende omkostninger ved status quo. Når du har de nuværende omkostninger har du brug for at få defineret hvilke faktorer der vil sætte dig i stand til at beregne de løbende eller fremtidige omkostninger. Sidst men ikke mindst må du herefter, i tæt samarbejde med køber, beregne hvilken effekt din løsning/produkter/ydelser vil have på købers situation – og derefter spørger køber: ”på hvilket tidspunkt, set over denne periode på 2-3 år, er du klar til at tage en beslutning om at gøre noget (=købe)?”