Altså hvis køberne ønsker at den forretningsmæssige værdi af
en potentiel investering bliver synliggjort, hvad er så problemet med den gode
gamle business case? Problemet er ganske enkelt at den gode gamle business case
primært benytter sig af en ”indefra og ud” tilgang, hvilket betyder at business
casen har alt for meget fokus på løsningen og hvad den kan gøre for
organisationen i modsætning til hvad det er organisationen ikke kan gøre i dag
og hvad der forhindrer dem i at opnå deres forretningsmæssige initiativer. Er der en forskel i dette? Ja
absolut! En helt traditionel business case opsummerer de potentielle
omkostninger, gevinster og risici ved en mulig løsning. Det betyder at kunden
får en masse tal der skal sætte dem i stand til at rationalisere hvorfor de
skal foretage netop dette køb. Business casen skal altså som sådan overbevise
dem om, at du som sælger har den rette løsning og er værdig til at få deres
penge.
Men hvorfor er det så at vi gang på gang ser gode solide
business cases udarbejdet i samarbejde mellem kunde og sælger, resultere i ”no
decision”?
Fra ”Business Case”
til ”Forandrings Case”
I en verden under stor forandring er det store spørgsmål er
om ikke også den traditionelle business case har brug for at blive ændret?
Måske er det på tide at business casen bliver til forandrings casen - eller Business Case 2.0 - og tager en mere udefra og ind tilgang i stedet for det
modsatte. Måske er det på tide at business casen fokuserer på kundernes
strategiske mål og hvilke primære forhindringer der gør det svært at nå deres strategiske
mål – og hvad det koster dem ikke at være i stand til at gøre noget ved det –
Cost of Status Quo! Al neuro-videnskab og studier omkring beslutningsadfærd
viser at det er vigtigere at kvantificere problemet før man kvantificerer den
potentielle gevinst. Spørgsmålet er om ikke det er på tide at tage dette til
sig og implementere det i en ny type af business case – Business Case 2.0. Det
betyder også at det ikke ”bare” handler om tal når vi ser på en business case,
det handler i lige så høj grad om at kunne præsentere den rigtige historie
(storytelling) i relation til køberens udfordring, for netop at motivere dennes
hjerne til forandring og godkendelse af købet.
Hvad betyder alt dette? Betyder det at en business case ikke
længere skal indeholde omkostninger, gevinster m.m.? Nej, det betyder blot at
den skal indeholde mere end blot tal og at disse tal måske også skal ”vendes”
lidt om og have større fokus på at det koster kunden p.t. IKKE at kunne gøre
hvad de måske gerne vil gøre (cost of status quo) i modsætning til hvad de kan
opnå. Og så skal den nye business case ikke blot være en klinisk rapport med en
masse nøgletal, men i lige så høj grad skal den indeholde en ”historie” der motiverer
kunden til forandring. Så velkommen til Business Case 2.0, er der nogen der
stadig ikke har styr på version 1.0?